Nie trzeba wyjaśniać, że branża farmaceutyczna jest trudniejszą do pracy. Aby uwydatnić aktualną sytuację danej firmy na rynku, przeprowadza się badania marketingowe dla firm farmaceutycznych. Dzięki owym badaniom, dana firma może zbudować silną strategię, której przekaz skierowany zostanie zarówno do klientów, jak i do ważnych kontrahentów. By produkt, a co za tym idzie marka, był pozytywnie odbierany i przede wszystkim rozpoznawalny, warto na podstawie owej strategii konstruować ulotki, opakowania, reklamy czy też ceny. Podejmując się zadania jakim jest przeprowadzenie badania marketingowego, dobrze jeśli rozpocznie się je od sprawdzenia efektywności aktualnej strategii. Wtedy otrzyma się informacje czy była jak dotąd prowadzona w efektywny sposób. Następnie powinno się przeanalizować kontakty z klientami, np. udając się do aptek. Następnym etapem prowadzonego badania jest analiza odbiorców, a mianowicie czy dociera do pożądanej grupy, jak jest przez nich odbierana, jaka jest ich opinia o produkcie oraz czy zaspokaja ich wyobrażenia. Jeśli chodzi o same produkty medyczne, dzieli się je na dwie podstawowe grupy, czyli na wydawane bez recepty (OTC – Over The Counter) oraz te, na które wymagana jest zgoda lekarza (Rx).
Jakie metody?
By badanie przygotować w należyty i zgodny z metodologią sposób, warto przestrzegać kilku ogólnie przyjętych zasad. Metody, które są dostępne do zbierania danych to jakościowe oraz ilościowe. Najbardziej tradycyjną formą jest ankieta PAPI, najczęściej kierowana do osób starszych, które nie korzystają równie licznie z Internetu co osoby młodsze. Dzięki tej metodzie możliwe jest nadzorowanie rozprzestrzeniania ankiety. Największą wadą jest brak zrozumienia niektórych pytań przez badanych lub odesłanie niewypełnionej do końca ankiety. Wypierającą PAPI metodą jest CAPI, czyli badanie wspomagane komputerowo (przy użyciu urządzeń mobilnych jak tablet czy smartfon). Najbardziej uniwersalną metodą są badania wykonywane telefonicznie – CATI. Do respondentów młodszych lepiej skierować ankiety internetowe (CAWI). Istnieje przy tym ryzyko, że nie dotrze ona do oczekiwanej grupy odbiorców lub nie wypełni ją miarodajna liczba badanych. Innymi metodami są indywidualne wywiady pogłębione (IDI), zogniskowane wywiady grupowe (FGI) oraz badania Tajemniczego klienta (Mystery Client/Shopping).
Zanim rozpocznie się proces badawczy, warto przeanalizować co wejdzie w zakres badania marketingowe dla farmacji. Dopiero kolejnym krokiem jest wybór metody, dzięki której pozyska się miarodajny materiał badawczy, a później następuje zebranie owego materiału przy użyciu odpowiedniego kwestionariusza. W trakcie trwania badania, warto zwrócić uwagę na aspekty dotyczące i klientów i kontrahentów. Po dokładnym przeanalizowaniu tego, co warto zbadać, należy skupić się na jednym obszarze badawczym.
Analiza danych
Na analizę danych nigdy nie jest przeznaczona taka sama ilość czasu, gdyż wpływa na nią wybór metod, ale także grupa respondentów, która jest poddana badaniu. Otrzymane wnioski pozwalają na wprowadzenie zmiany w życie.
Kolejnym bardzo ważnym działaniem marketingowym, które podstawowym celem jest promocja przedsiębiorstwa, kreowanie wizerunku firmy, kreowanie marki, czy też najzwyczajniejsza promocja produktów i usług, jest kolportaż ulotek reklamowych. Jest to działanie nastawione na konkretne grupy odbiorców, dzięki czemu, reklama trafia dokładnie tam gdzie tego chcemy. Ponadto kolportaż ulotek ulotek jest z reguły oparty o bazy adresowe, dzięki czemu, nie mamy tutaj do czynienia ze ślepym rozdawaniem ulotek (w niektórych okolicznościach jak najbardziej skutecznym), tylko z celowym dostarczaniem treści reklamowych tym odbiorcom, co do których mamy pewność, iż będą oni zainteresowani materiałami reklamowymi.
Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego to bardzo poważne i skomplikowane zajęcie bowiem musimy tutaj w pierwszej kolejności postawić konkretne pytania, na które chcemy w wyniku ewaluacji uzyskać odpowiedzi. Następnie trzeba określić w jaki sposób będziemy zbierać niezbędne informacje do przeprowadzenia ewaluacji, oraz określić jaki zakres informacji będzie nas interesował. Rzecz jasna wszystkie te kwestie będą określane w stosunku do samego przedmiotu działania, bowiem to właśnie jego końcowy efekt jest dla nas najistotniejszą kwestią do poruszenia zaś na sam koniec musimy sprawdzić poprzez analizę zebranych informacji, czy rzeczywiście osiągnęliśmy zakładane cele.