Lepsza relacja z Twoim lekarzem

Twoje wizyty mogą być sporadyczne, a rozmowy prowadzone wyłącznie w interesach, ale dobra relacja stworzona między lekarzem, a pacjentem pozwala wydobyć więcej z każdej wizyty. „Dla lekarza, budowanie relacji i ufny związek z pacjentem pozwala na większą wrażliwość na to, co się z nim dzieje” – mówi neurolog, dr Harry G. Kerasidis, założyciel Chesapeake Neurology Associates w Maryland. „Lekarz może wykryć nawet niewerbalne sygnały, które przekazuje pacjentowi.” A dla pacjenta „posiadanie tego ufnego związku budzi zaufanie i pozytywne podejście do planu leczenia, zapewniając zgodność i zwiększając szanse powodzenia.”Oto sześć sposobów na poprawę relacji lekarz-pacjent.

 

  1. Przynieś listę pytań
    Kiedy twój lekarz zapyta: „Co Cię dzisiaj sprowadza?”, nie mów „yyy”. Zamiast tego, przed spotkaniem, spisz listę swoich obaw i pytań. W ten sposób możesz pewnie i sprawnie odpowiedzieć „Mam trzy wątpliwości. Przede wszystkim… lub podobnie. Wiesz czego oczekujesz i co chcesz wynieść z wizyty.” Pamiętaj, że Twój lekarz może mieć profesjonalnie prowadzoną elektroniczną dokumentację medyczną w programie EDM, takim jak Medfile i lekarz będzie miał w miejscu wszystko na temat Twoich poprzednich wizyt.2. Podziel się swoją historią
    Wiele razy twoja historia medyczna jest pomocna przy postawieniu właściwej diagnozy. Twoje życie towarzyskie, wsparcie rodzinne, poziom stresu, energia, emocje, dieta i sen to wszystkie ważne czynniki, które lekarz powinien rozważyć. Wiedząc o tym, lekarz może udzielić ci bardziej kompleksowej pomocy i przedstawić lepsze sugestie, a nawet zamówić odpowiednie konsultacje lub pomoc. Aby uzyskać wszystkie te informacje, lekarz może przejść do trybu wywiadu. Nie ma to na celu przerywania twojej opowieści ani minimalizowania znaczenia tego, co mówisz, ale raczej jest to, aby poprowadzić twoją historię do formatu, który pomoże lekarzowi zrozumieć twój stan.

    3. Nie baw się w specjalistę
    To, co naprawdę niszczy relację, to kiedy pacjent postawił diagnozę sam, zanim zdążył wejść do środka gabinetu lekarskiego. Na przykład, kiedy lekarz zapyta, co jest nie tak, lepiej jest wymienić objawy w sposób uczciwy i wyraźny, niż powiedzieć, że stwierdziłeś – po szeroko zakrojonych poszukiwaniach internetowych – u siebie konkretną chorobę.

    4. Bądź szczery
    Wielu pacjentów fałszuje prawdę swoim lekarzom (Ile pijesz, czy kiedykolwiek paliłeś?) ze strachu przed sądem. Ale stuprocentowa uczciwość jest niezbędna do budowania zaufania między pacjentem, a lekarzem. Jeśli twój lekarz nie ma jasnego obrazu twojej historii zdrowia w jaki sposób ma Ci pomóc?

    5. Słuchaj uważnie
    Możesz uzyskać wiele informacji jeśli tylko będziesz uważnie słuchał. Upewnij się, że niczego nie przegapisz. Warto zapisywać odpowiedzi lub poprosić członka rodziny, aby dołączyć do Ciebie – faktem jest, że cztery uszy słyszą więcej niż dwa.

    6. Nie upieraj się – lekarz zwykle ma rację.
    Ludzie wchodzą do gabinetu lekarza z preferencjami i uprzedzeniami, które mogą utrudniać obiektywne spojrzenie na ich diagnozy i opcje leczenia. Jednakże, rozumiejąc, jakie są twoje, możesz przedyskutować je z lekarzem, aby wspólnie opracować najlepszy plan leczenia dla ciebie.

Comments are disabled