5 pytań, które musisz zadać w badaniu satysfakcji pracowników

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu badania zadowolenia wśród zatrudnionych pracowników, warto zdać sobie sprawę z kilku podstawowych zasad, które związane są z tego typu procesem. Najważniejsze jest zachowanie anonimowości ankietowanych oraz poufności pozyskanych informacji. Jednocześnie wspiera to możliwość otrzymywania szczerych odpowiedzi w toku realizowanego badania satysfakcji pracowników.

Pytania, których nie warto pominąć

Na powodzenie badania wpływa przede wszystkim budowa ankiet, a zwłaszcza trafność zawartych w nich pytań, które to powinny być zadawane w taki sposób, aby w pełni oddawały charakter firmy oraz były zbieżne z wykonywaną pracą. Wśród pytań, które koniecznie powinny znaleźć się w ankiecie, wyróżnia się zapytania dotyczące:

  1. wkładu własnej pracy w ogólny rozwój firmy – Czy wiesz, w jaki sposób wpływasz na osiąganie przez firmę celów rozwojowych? Czy rozumiesz cel firmy?
  2. zadowolenie z pracy i atmosfery w firmie – Czy poleciłbyś firmę swoim znajomym? Jak bardzo jesteś zadowolony ze swojej pracy?
  3. zarządzania – Jak oceniasz w skali od 1 do 7 nadzór twojej pracy przez przełożonych?
  4. rozwoju – Czy uważasz, że masz szansę rozwoju zawodowego w firmie?
  5. planów na przyszłość – W jakim stopniu prawdopodobne jest, że będziesz pracował w tej firmie za rok/za 2 lata?

 

Jakie obszary mogą zostać poddane badaniu?

W ankietach należy skupić się w największym stopniu na tych elementach, które mają największy wpływ na odczuwane zadowolenie przez pracowników. Obszary, wokół których mogą zostać zrealizowane badania dotyczą m.in.:

  • relacji z przełożonymi i współpracownikami,
  • komunikacji w miejscu pracy np. przekazywanie informacji,
  • znajomości struktur organizacji,
  • kultury organizacji,
  • misji firmy i wartości pracowników.

 

Na co zwrócić uwagę, aby badanie przyniosło dobre efekty?

Pracodawca organizując tego typu badania powinien nie tylko pamiętać o poufności i anonimowości badanych, ale także:

  • zagwarantować pracownikom czas i miejsce na wypełnienie ankiety;
  • zachęcić pracowników do wzięcia udziału w dobrowolnym badaniu.

Badacze, którzy budują ankietę badania satysfakcji pracowników powinni zadbać o jej czytelną formę i spójność ankiety oraz właściwe zadawanie pytań wraz z wykorzystaniem pytań otwartych, jak i zamkniętych. Przed przystąpieniem do badania pracowników, warto sprawdzić powodzenie ankiety na próbnej grupie respondentów.

 

 

 

Comments are disabled