Co pomaga w badaniach rynkowych?

Istotną częścią badań marketingowych są badania rynku, które pomagają przedsiębiorcom podejmować właściwe decyzje dotyczące przyszłości firmy. Takie badania muszą być przeprowadzone wiarygodnie i rzetelnie, a nad analizą pozyskanych dzięki nim wyników muszą pracować doświadczeni statystycy i analitycy. Dlatego polecamy dokładnie przyjrzeć się ofertom firm badawczych.

Doświadczenie to podstawa

Firmy badawcze, podobnie jak inne podmioty działające na rynku, zawsze starają się prezentować portfolio, dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie projekty realizowała dana firma i do kogo zwrócić się po rekomendacje. To powinna być podstawa rozpatrywania konkretnego przedsiębiorstwa badawczego jako ewentualnego realizatora planowanego przez nas badania rynku. Następnie należy sprawdzić, jakim potencjałem dysponuje agencja badawcza, chodzi o liczbę analityków, niezależnych ekspertów, ankieterów, a także wykorzystywane oprogramowanie badawcze. Oczywiście cena również jest ważna, ale rynek badań również i w tym nie różni się od innych branż – najlepiej nie wybierać ofert bardzo tanich lub bardzo drogich.

Kompleksowość badań rynku

Jeżeli już decydujemy się na poważną inwestycję, jaką są badania rynku, to warto przeprowadzić jak najszerszy ich zakres. Czasem oznacza to konieczność przeprowadzenia cyklu badań, w kilku falach. Pozyskuje się dzięki nim bardzo szeroki wachlarz danych, od bieżącej struktury rynku i pozycji danego przedsiębiorstwa na rynku, przez rozpoznawanie luk na rynku, opinie o produktach, opinie o reklamach, po analizy cen, czy modele ryzyka. Chodzi zatem o zbadanie samego rynku, przedsiębiorstwa, produktów i klientów.

Lista niezbędnych metod i technik badawczych

W poszczególnych etapach badań rynku można stosować różne metody i techniki badawcze. Wśród standardowych wymienia się: tradycyjne wywiady kwestionariuszowe (PAPI), wywiady tradycyjne wspomagane komputerowo (CAPI), badania telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI), ankiety wypełniane on-line (CAWI), wywiady indywidualne pogłębione (IDI), diady i triady, a także zogniskowane wywiady grupowe (FGI) i tajemniczy klient (mystery shopping).

Jak dobrać właściwy zestaw badań rynku

To, co z oferty badań rynku wybierzemy i jakie zastosujemy metody i techniki badawcze zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od tego, czy chodzi o firmę działającą już od dłuższego czasu, czy nową. Następnie, czy chodzi o skupienie się na badaniu samej firmy (jej pozycji, możliwości rozwoju), jej produktów, czy może klientów. Niezmiernie ważne są również przemyślenia właściciela bądź zarządzających przedsiębiorstwem i zespołów zajmujących się sprzedaż a także marketingiem.

Comments are disabled